2020, een bijzonder jaar

Misschien een beetje vroeg (zoals 2020 tot nu verloopt komt na 31 december waarschijnlijk 32 december) maar zo’n sombere dag leek me wel een mooie gelegenheid voor een jaaroverzicht. Niet over de actuele gebeurtenissen, maar over iets waar ik ook al geen verstand van heb: audio-apparatuur. En flauwe grappen natuurlijk.

Er gaan in zo’n jaar heel wat apparaten door mijn sloopgrage handjes. Over de meest interessante schrijf ik een ronkend verhaal waaruit vooral moet blijken hoe technisch ik wel niet ben. Daarna verschijnen voornoemde apparaten voor veel te veel geld in de koopjeshoek. Wacht: de >>Koopjeshoek<<. Maar er komen veel meer apparaten op de slachtwerkbank van Studio Van Zaane. Sommige hoeven alleen een beetje gepoetst te worden, andere overleven het niet (de oud-ijzerboer hangt de vlag uit als-ie mijn Koreaanse hondehok ziet verschijnen). En er zijn apparaten waar ik best wel wat aan doe maar omdat ik al over een soortgelijk apparaat heb geschreven en ik lui ben, doe ik dat niet nog een keer (het schrijven dus). Nu dus een overzicht van de meest interessante apparaten die ik dit jaar heb gehad. Maak je niet ongerust: vooral plaatjes met een enkel praatje.

Als eerste een Kenwood DM-5090 minidisc speler/recorder. Behalve wat poetsen heb ik er niets aan hoeven doen, maar het was leuk speelgoed.

Dan deze Sansui RG-710 equalizer/galm/mixer-unit. Als je hem ziet weet je waarom ik hem gekocht heb: knopjes, schuifjes en lampjes. Hier zat wel wat werk aan: de faders kraakten en het display (en daar koop je hem voor. Nou ja, ik dan) viel af en toe uit. Gelukkig bleek dat gewoon een lintkabel te zijn die los zat, een probleem dat zelfs ik kon oplossen.

Dit was echt een hele fraaie: een Sharp ST-511H tuner. Deze heeft twee afstemschalen, één voor FM en één voor AM. Als je op FM drukt gaat de verlichting van de FM-schaal aan, als je op AM drukt gaat die van de AM-schaal aan (en die van de FM uit). Behalve wat nieuwe lampjes en een goede poetsbeurt (en wat meubelolie voor het hout) zat er niet veel werk aan.

Een Sony CDP-70 CD-speler. Eerst werkte-ie probleemloos, toen vertoonde het laadje kuren en toen weer niet. En toen weer wel. Uiteindelijk bleek een vieze microswitch het probleem.

Een Sony TC-399 bandrecorder. Werkte op zich wel, maar spoelen ging moeizaam. Uiteindelijk heb ik hem ‘as is’ weggedaan voor een veel te zacht prijsje. Later leerde ik dat er één condensator van de motorsturing steevast kapot ging. Vervangen van die condensator (20 cent) lost in 90 procent van alle gevallen het probleem op. Om het van de positieve kant te bekijken: zo leer je nog eens wat.

Een hele fijne, maar helaas niet van mij: een Pioneer PL-510 platenspeler. Deze had een schoonmaakbeurt nodig, afstellen van het element en ik heb er een nieuwe tulpkabel aan gezet. De eigenaar was tevreden.

Technisch eigenlijk helemaal niet spannend, maar wel leuk om te zien: een Marantz PM-200. Een hoop poetsen en twee nieuwe lampjes later was deze versterker weer klaar om de wijde wereld in te trekken.

Misschien wel mijn favoriet: de eerste commercieel verkrijgbare Philips CD-speler, de CD-100. Sinds de eerste CD-spelers uitkwamen wilde ik er een, maar die rond de 2.000 gulden was een probleem voor mijn 5 gulden zakgeld. Misschien koop ik nu daarom al die apparaten, als compensatie. Hmmmmm…. Hoe dan ook: ik durfde er eigenlijk niet aan te werken, maar gelukkig bleek alleen het lensje vies en dat is een klusje dat ik nog net aankan. En daarna speelde-ie als een tierelier, inclusief een zelfgebrande CD met 99 tracks. Die kan-ie weliswaar niet aangeven, maar wel afspelen!

Gekocht om zijn broertje, een Sony TA-1055 versterker gezelschap te houden: de Sony ST 1055L tuner. Op zich best een interessant project met veel lampjes, wat doorsolderen en veel, heel veel poetsen, maar ik had net al een verhaal geschreven over een Sony tuner, de ST-5950SD. Daarom is deze tuner redelijk anoniem gebleven.

Een Tascam DA-20mkII DAT-recorder. Tascam is de professionele poot van Teac, maar deze DAT-recorder is vrij standaard. Wel een lekker robuust ding: afgezien van wat schoonmaakwerk was er weinig aan te beleven.

Een Kenwood KR-710 tuner/versterker. Gewoon een leuk, robuust gebouwd apparaat. Geen hai-ent, maar ik vind de styling aantrekkelijk en hij klinkt prima. Een beetje poetsen en hij kan nog wel wat jaartjes mee.

Deze staat hier stof te verzamelen. De eerste (in Nederland) verkrijgbare Sony DAT-recorder, de DTC55ES. Een schitterend apparaat, maar net als bijna elke andere DTC55ES vertoont-ie loopwerkproblemen. Google het maar eens: in sommige gevallen zette Brandsteder, de toenmalige Sony-importeur, er vóór de verkoop al een nieuw loopwerk in, zo berucht waren die problemen. Deze speelt nog wel, maar spoelen is niet zijn hobby.

Maar Michiel, dat fiks jij toch wel even! Nou… ik heb hem uiteraard opengeschroefd, maar dat zag er niet bemoedigend uit. Misschien dat ik er op een dag dat ik me bijzonder moedig voel nog eens aan begin, maar voorlopig staat-ie gewoon zijn kop te houden en mooi te zijn.

En daar, audio-vriendjes en -vriendinnetjes, staat-ie dan: het audio-jaaroverzicht 2020. Uiteraard heb ik nog veel meer apparatuur gesloopt, maar dit zijn voor mij de meest interessante apparaten. Rest mij niets anders dan jullie allemaal een gezond, gelukkig en vooral gezond 2021 te wensen, een jaar waarin ik mijn uiterste best zal doen opnieuw een hoop apparatuur te slopen en daar slechte verhalen over te schrijven. En natuurlijk een jaar met hopelijk veel muziek!

2 gedachtes over “2020, een bijzonder jaar

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.